Samen werken aan eigentijds onderwijs

 

Leren met ict

Veel mensen denken bij eigentijds onderwijs in eerste instantie aan ict. Nieuwe technologiën en middelen maken het onderwijs echter nog niet meteen eigentijds. Bij het vormgeven van eigentijds onderwijs start je vanuit de bedoeling van het onderwijs in deze tijd en bij een eigentijdse visie op leren. Ict biedt steeds meer mogelijkheden om eigentijds onderwijs mede mogelijk te maken. Naast het werken aan ict-geletterdheid en mediawijsheid, biedt ict binnen eigentijds onderwijs ict ondersteuning bij het leren en het volgen van de leerontwikkelingen van de kinderen. Hoe ict-rijk is het onderwijs? Hoe wordt ict als doel en als middel ingezet? 

Monitor ict in het onderwijs

Het onderwijs heeft de afgelopen jaren de mogelijkheden van ict ontdekt. Dat is zichtbaar op vrijwel alle Nederlandse scholen. Discussies gaan niet meer over de vraag of ict moet worden ingezet, maar over hoe we zorgen dat het bijdraagt aan de onderwijskwaliteit. Lees hier meer over in 'Vier in balans monitor 2015' van Kennisnet.



Hoe ICT-rijk is jouw onderwijs? Doe de iX-ray

Het iXperium/Centre of Expertise Leren met ict heeft de app iX-ray ontwikkeld voor onderwijsprofessionals om een beeld te krijgen van hun ict gebruik in de praktijk.
Met behulp van foto's en filmpjes uit de onderwijspraktijk krijgen onderwijsprofessionals zicht op waar zij staan ten aanzien van deze eindkwalificaties en waar ze zich nog verder in kunnen ontwikkelen. Klik hier om naar de iX-ray te gaan.

Online webtools

Via internet zijn er veel webtools beschikbaar waar je in het onderwijs gebruik van kunt maken. Veel van deze webtools zijn gratis. Eduet heeft ter inspiratie op de pagina 'webtools' een groot aantal webtools staan die ingezet kunnen worden om met leerlingen te mindmappen, om leerlingen te laten samenwerken aan presentaties, om via devices vragen te stellen, om digitaal samen te werken, om zelf als onderwijsprofessional mediarijker onderwijs te ontwerpen,.... 


Learning analytics

learning analytics is een vorm van data-analyse, waarbij automatisch gegenereerde gegevens over het leergedrag van leerlingen gecombineerd en geanalyseerd worden. Hierdoor kan de voortgang van de leerlingen in beeld gebracht worden, komen sterke en zwakke punten van de leerlingen boven tafel en kunnen voorspellingen gedaan worden over toekomstige prestaties. De verzamelde data kunnen worden ingezet om het onderwijs beter af te stemmen op de leerlingen. 


Meer weten over leren en ict?

Er zijn verschillende sites waar meer informatie staat over leren met ict. Kijk bijvoorbeeld op een van onderstaande pagina's:

https://www.kennisnet.nl/leren-ict/

http://ixperium.nl/

https://www.poraad.nl/themas/ict-in-het-onderwijs/leren-met-ict