Samen werken aan eigentijds onderwijs

 

Gepersonaliseerd onderwijs

Personaliseren komen we in het dagelijks leven steeds meer tegen: je kunt eigen producten personaliseren, je bepaalt met interactieve TV wanneer je je favoriete programma's bekijkt en in de sportschool krijg je je personal trainer die een trainingsprogramma geheel op jou afstemt.

Hoe zit het dan met het personaliseren van het onderwijs?


Door de toenemende heterogeniteit, de ontwikkelingen in het kader van passend onderwijs en door maatschappelijke ontwikkelingen als flexibilisering van de arbeidsmarkt, de toename van individuele keuzevrijheid en mogelijkheden voor persoonlijke ontplooiing, de groeiende behoefte aan authenticiteit en zingeving en door de technologische vooruitgang is de behoefte aan eigentijds gepersonaliseerd onderwijs steeds groter geworden.

Gepersonaliseerd onderwijs is onderwijs waarbij elke leerling de kans krijgt om optimaal te groeien, onderwijs dat aansluit bij de ontwikkeling van elk kind, onderwijs waarbij elke leerling de ruimte krijgt om persoonlijke keuzes te maken op basis van zijn interesses, leerstrategieën en aansluitend bij zijn kwaliteiten. 

Hierbij wordt gebruik gemaakt van adaptieve leermiddelen, adaptieve toetsen en learning analytics. 

Wil je meer weten over gepersonaliseerd leren? Klik dan hier om naar de themapagina gepersonaliseerd leren van Kennisnet te gaan.

Bronnen:

Beek, K. van & Doorten, I. (2011). Een andere kijk op talent. Geraadpleegd op 6 februari 2015, van http://www.onderwijsraad.nl/publicaties/2011/een-andere-kijk-op-talent/item232

Eersel – van der Linden, F., van (2015). De pabo re-imagined: schets van een eigentijdse pabo. Ravenstein: Eduet

Johnson, L., van Wetering, M.W., Adams Becker, S., Estrada V. en Cummins, M. (2015). Gepersonaliseerd leren in Nederland, Australië, Canada, Europa en de VS: NMC Horizon Project – Strategic Brief. Nummer 2.1, januari 2015. Austin, Texas: The New Media Consortium; en Zoetermeer: Stichting Kennisnet. 

Learning analytics


Klik hier voor meer informatie over learning analytics.